Prev Page Next Page

Børning

Bilfilmen Børning ble den mest sette filmen i 2014 da 382000 publikummere strømmet til kinoene. Deler av suksessen tillegges arbeidet med sosiale medier, hvor Facebook-siden til Børning på det meste nådde ut til over 180.000 mennesker.

Utfordringen:
Børning er en hyllest til bil, fart og spenning, og er den første norske bilfilmen siden Flåklypa Grand Prix – med andre ord ganske sjelden vare for de som er interessert i bil og bilkjøring. Utfordringen ble derfor å vise målgruppa at filmen og Facebook-gruppa var ektefølt, og å kunne møte dem på deres premisser.

Gjennom daglige oppdateringer og dialog med fanbasen, ble det tidlig skapt en hype til filmen. Ved å bruke humor og et språk som målgruppa kjente seg igjen i, klarte vi å lage et forum som samlet fans over hele landet. Et forum som snakket til alle de som digger bil og er lidenskapelig engasjert; de kan navn på modeller, bruker råneslang, går på stevner og har generelt mye kunnskap om kjøretøy og mekking.

Etter hvert begynte fans å sende inn sine egne bidrag med bilbilder, sitater fra traileren og historier, og ballen begynte virkelig å rulle frem mot premieren.

10496968_721402531230301_4754477235587882873_o

Engasjement:

Aktiviteten på Børnings Facebook-side økte drastisk i perioden etter at Kulturmeglerne tok over den. I løpet av 3 måneder doblet vi antallet følgere og postene våre nådde på det meste ut til over 180 000 mennesker.
I tillegg ble det opprettet en fanside om å få laget en oppfølger; gruppa «Ja til Børning 2» som til nå fått over 20 000 likes. Denne siden ble laget uoppfordret av en fan etter å ha sett filmen.

10570392_723624364341451_3286695762638589105_n

Effekt:
Filmen kjørte inn til en pangstart med 136 000 besøkende i åpningshelgen, en av de beste åpningene for norsk film gjennom tidene. Totalt så 382 000 Børning på kino, og filmen vant Filmwebs kanonpris. Her er det publikum selv som stemmer frem sin favorittfilm i løpet av året, og Børning fikk over 70 prosent av stemmene.

Til Kreativt Forum har filmens produsent, John M. Jacobsen uttalt følgende om kampanjen.
– Dette har vært en kjempesuksess, og sosiale medier har vært avgjørende for å kunne kommunisere med publikum. Vi har merket dette gjennom hele prosessen.

Les om Kulturmeglernes arbeid med Børning på Kreativt Forum.