Prev Page Next Page

Våre 10 beste YouTube-tips

Visste du at YouTube er den største søkemotoren etter Google? Og at 2,1 millioner nordmenn ser på YouTube hver uke? Tilstedeværelse på den populære videokanalen blir stadig viktigere, men hvordan gjør man det egentlig? Hva er de viktigste tingene du må huske på?

I denne artikkelen oppsummerer Kulturmeglernes Tor Hernan Skytterholm Floor sine 10 beste tips etter å ha vært med og laget YouTube-serien Kepler-62 – Marie`s Lost Diary. En serie som nærmer seg 100.000 seere og spilletid på mer enn 55 døgn. Flere av tipsene vil bli gjennomgått under Kulturmeglerne og YouTubes faglunsj på Ingensteds 4. 11. Billetter i salg her:

Du trenger hjelp!

Å laste opp innhold til YouTube er ikke nok, du trenger også en trafikk-kilde som hjelper brukerne til å finne frem til videoene. Ingen kommer til å finne frem av seg selv og gjør de det, så risikerer du i stedet å nå frem til alt eller ingenting, fremfor å nå frem til de som virkelig betyr noe.

Du trenger godt innhold og bilder

Vet du hva Thumbnails er og hvor virkningsfulle de er for valgene man tar når man skal velge video? Ikke nok med at innholdet i seg selv må være spennende nok for at seerne skal komme tilbake, du må også passe på at innpakningen utad ser innbydende ut i søkefeltet. God kanalgrafikk hører også med, for å ikke snakke om et bra profilbilde!

Du trenger penger

I tillegg til den nevnte trafikkdriveren, så trenger du også noen hundrelapper til å løfte innholdet ut til de riktige seerne. YouTube lar deg vise videoer i forkant av akkurat de videoene du ønsker selv, men som du sikkert har sett, så har de også en time limit på noen sekunder før det er mulig å klikke seg vekk. Å tilpasse videoene slik at de første sekundene teller er en kunst i seg selv, og det er kun de beste som klarer å konvertere betalte annonser til seere.

Du trenger gode søkeord

YouTube eies og drives av Google og praktisk talt all organisk trafikk på YouTube kommer fra søk. Å finne riktige tags og meta descriptions for kanalen og videoene dine er derfor alfa omega for at folk skal finne deg.

Du trenger kreativitet

Mange kritiserer YouTube for å inneholde sminkevideoer, gaming og generelt fjas, men hvis man går dypere inn og ser på hvordan YouTubere endrer innholdet sitt fra uke til uke, så er man nødt til å bli imponert. Det finnes mer kreativitet i 16 år gamle jenters sminkevlogger på YouTube enn det gjør i de fleste markedsplaner i Norge – her har vi alle noe å lære, tror jeg.

Du må tåle kritikk

Les hvilket som helst kommentarfelt til en stor video på YouTube og du vil raskt se at kritikk og ros går om hverandre. Hvis du finner en kanal hvor man ikke er blitt kritisert eller hatet, så har vedkommende gjort en kjempejobb med å skaffe seg riktige følgere. Husk at det er ikke umulig å kjøpe seg stor på YouTube, men å kjøpe seg populær (som vil gjøre deg enda større) er praktisk talt umulig.

Du må tenke internasjonalt

Søkemotorer er som nevnt en av de største kildene til trafikk på YouTube og trafikken kan komme fra hele verden. Lager du innhold som flere forstår, så kan rekkevidden din praktisk talt være så stor som du vil at den skal være.

Du må tenke på brukeren, ikke på deg selv

Dette er nøkkelkunnskap om bruk av alle sosiale medier. Det handler om å forstå brukerne dine, ikke at de skal forstå deg.

Du må tenke community, ikke TV

Dette er antakelig den største bøygen for mange.  Det enkleste er å jo å videreføre TV og reklame sånn som man alltid har gjort det, og i enkelte tilfeller kan det kanskje fungere greit. Men de største suksessene har kanaler som klarer å bygge et lite samfunn rundt sitt eget innhold  – de som er mer enn bare en kanal med videoer på, de er et eget community.

Du må starte tidlig og det kommer til å ta masse tid!

Ikke rakk ned på ungdommer som tjener godt på ting som ser enkelt ut. Det er ikke enkelt å drive en suksessrik YouTube-kanal og de som har kommet seg dit har jobbet hardt i mange år. På samme måte så må du også planlegge godt, sette deg realistiske mål og begynne arbeidet tidlig- du får ingenting gratis og ingen bra kanal har startet og sluttet noen uker før kampanjetiden er over.

Trenger du hjelp med YouTube eller ønske å vite mer om hvordan du kan lykkes med eget innhold? Ta kontakt med oss i dag