Markedsføring på Facebook

Den riktige måten å markedsføre på Facebook

15 mai 2020 av

Per dags dato har ca. 3.3 millioner nordmenn en Facebook-konto. Dette betyr at du med andre ord har 3.3 millioner potensielle kunder. Men hvordan når man disse? Flere har bitt seg merke i at tallene for organisk spredning har gått drastisk ned og det er derfor vanskeligere å komme seg gjennom det trange digitale nåløyet. Hvordan kan du gå frem for å nå disse potensielle kundene? Svaret er digital annonsering.

I dette innlegget gir vi deg en enkel oppskrift i hvordan du setter opp en bedriftsprofil, en annonsekonto og hvordan du lager din første annonse.

Før du begynner med annonsering må du ha en bedriftsprofil (Facebook Business Manager) og en annonsekonto.

Vi anbefaler alle våre kunder som ønsker tilstedeværelse på Facebook å opprette en BM-bruker. Det er gratis og har flere fordeler fremfor en vanlig side-profil, dette kommer vi tilbake til i en senere bloggpost.

Oppsett av BM-profil

  • Klikk deg inn på business.facebook.com
  • Skriv inn navnet på bedriften din, samt din email og ditt telefonnummer
  • Trykk på send

Oppsett av annonsekonto

For å annonsere trenger du som sagt en annonsekonto. Trykk på bedriftsinnstillinger  (ligger under Innstillinger)

Trykk på annonsekontoer (ligger under Kontoer)

Trykk på legg til.

Trykk på opprett en ny annonsekonto

Gi et navn til kontoen og velg betalingsmåte. Deretter trykk på neste.

Hvis du skal markedsføre din bedrift velger du knappen Min bedrift. Hvis du skal drive med digital markedsføring for en kunde velger du En annen bedrift eller kunde.

Trykk på opprett.

Selv om det kan friste å begynne med annonseringen allerede nå, er det noen viktige spørsmål du bør svare på først. 

  • Hva er det jeg skal annonsere for? 
  • Hvem er det jeg ønsker å nå? 
  • Har jeg riktig og nødvendig materialet og innhold til markedsføringen?
  • Hva er målet for annonseringen?
  • Hvor mye penger ønsker jeg å bruke på annonsering?

Det er flere grunner til å stille seg disse spørsmålet, men kanskje det aller viktigste er å forsikre seg at produktet ditt eller tjeneste appellerer til kundegruppen du selv har identifisert, dette gjelder også for annonsene. Om det ikke gjøres grundig forarbeid risikerer du å kaste penger ut av vinduet. 

Hvordan annonsere på Facebook?

Trykk på annonseadministrasjon (under opprett og administrer).

Nå er du inne på annonseadministrasjon-siden trykk på opprett

Kampanjer

Nå er du på kampanje-siden. Her skal du velge målet for kampanjen. Ønsker du at publikum skal kjøpe en billett til ditt arrangement? Eller at publikummet skal engasjere med en post eller et event? Målet ditt vil variere fra kampanje til kampanje. Velg det som passer best til din kampanje.

Er du usikker på hva de ulike målene gjør, kan du klikke på et mål og få en nøye beskrivelse fra Facebook om hensikten bak målsettingen. 

Vær klar over at Facebook deler inn sitt annonseoppsett i et hierarki bestående av tre elementer

  • Kampanje – velger målsetting
  • Annonsett – velger publikum
  • Annonser – velger annonser

En kampanje består av flere annonsesett som igjen består av flere annonser

La oss si at du ønsker å få flere brukere til å se en video som presenterer din tjeneste/produkt. Da vil det være lønnsomt å ha videovisninger som målsetting. Gi kampanjen et navn som gjør det enkelt for deg å holde oversikt over kampanjene dine. Eksempel  “Videovisninger – Produkt x – Periode y”. Finn et format passer deg. 

Etter at du har gitt kampanjen din et passende navn har du muligheten til å velge to optimaliserings-løsninger:

  • Opprett A/B-test.
  • Optimalisering av kampanjebudsjett.

Opprett A/B-test brukes når du vil teste ut ulike variabler av kampanjen og se hva som fungerer best i praksis. Du kan bruke denne eller du kan gjøre dette manuelt. Vi anbefaler å gjøre dette manuelt fordi det gir deg flere valgmuligheter for din kampanje.

Optimalisering av kampanjebudsjett er en nyttig funksjon som er lønnsomt å bruke i startsfasen av kampanjen din. Funksjonen vil disponere det tilgjengelige budsjettet slik at du får høyest ROI (Return on investment).

I dette tilfellet anbefaler jeg at du skrur på optimalisering av kampanjebudsjett og la opprett delingstest stå slik den er.

Nå må du bestemme et passende dagsbudsjett/prosjektbudsjett til din kampanje. For mange er dette noe av det mer kompliserte aspektet ved annonsering og i likhet med valg av målsetting er det her heller ingen fasitsvar. Vi anbefaler at du i første omgang starter med et lavt dagsbudsjett og øker det etterhvert, gitt at det gir en ROI.

Annonsesett

Som nevnt, består en kampanje av flere annonsesett som igjen består av flere annonser. I annonsesettene har du muligheten til å velge publikummet du ønsker å nå

Gi settet et navn. Eksempel “Nytt publikum – Oslo”

Fanen publikum består av flere elementer hvor en av de viktigste er egendefinert publikum. Her er bruken av Facebook sin Pixel-funksjon svært nyttig. Kort fortalt, Facebook-Pixel gir deg muligheten til å lagre publikumsgrupper basert på ulike faktorer. Dette kommer vi tilbake til i en egen bloggpost. 

Enn så lenge kan du velge publikummet ditt ved å endre følgende kriterier:

  • Sted
  • Alder
  • Kjønn
  • Detaljert målretting

Til høyre for fanen ligger det to andre faner som også er svært relevant for digital annonsering:

  • Publikumstørrelse – sier noe om hvor stort ditt potensielle publikum er
  • Beregnede resultater per dag – sier noe om hvor mange enkeltindivider du kan nå per dag.

Disse to verdiene vil endres basert på informasjon du plotter inn i publikumselementene

Et spørsmål vi ofte får er “Bør jeg være veldig spesifikk eller veldig bred?”.

Tommelfingerregelen er at publikumstørrelsen alltid bør være innenfor det grønne partiet. Hvis du er i startfasen av annonseringen bør publikumstørrelsen befinne seg innenfor det grønne partiet og peke mot høyre.

Hvis du er i sluttfasen av annonseringen bør publikumstørrelsen fortsatt være innenfor det grønne partiet men pilen skal i denne omgang peke mer mot venstre.

Med andre ord, start bredt og avslutt spesifikt gitt at du er innenfor det grønne partiet av diagrammet. 

La oss bruke et eksempel for å tydeliggjøre hvordan man bruker annonsesettet på best mulig måte. I dette tilfelle ønsker vi f.eks å markedsføre en konsert som finner sted i Oslo til en yngre målgruppe, mellom 18 – 35. Det er da rimelig å anta at vi ønsker nå et musikkinteressert publikum og det kan være fordelaktig å nå brukere som viser interesse for Øyafestivalen og NRK P3 på Facebook.

Hvis vi nå ser på publikumstørrelse og beregnede resultater per dag ser vi at begge verdiene har endret seg selv om de fortsatt er nokså brede. Hvis man ønsker å gå mer spesifikt til verks kan du f.eks legge til flere interesser i detaljert målretting.

Dette er et eksempel på hvordan du bør tenke når du skal lage et annonsesett. Facebook gir deg muligheten til å velge mellom utallige interesser, som gjør at du i praksis kan nå hvem som helst. 

Etter å ha valgt en potensiell målgruppe har du mulighet til å bestemme hvor annonsen skal vises. Dette kan gjøres automatisk eller du kan gjøre det manuelt. Til syvende og sist er det opp til deg å velge det som passer best til din kampanje.

Til slutt står du overfor optimalisering og forbrukskontroller. Siden vi valgte skru på optimalisering av kampanjebudsjett i kampanje-fanen er mye allerede gjort her. Det som gjenstår er å bestemme når annonsen din starter og slutter. Det gjør du under tidsplan.

Annonser

I likhet med både kampanjen og annonsettet bør du velge et passende navn til annonsen. Eksempel:  “Video_ Tekst 1_Lenke”

Deretter må du sørge for at annonsene har riktig avsender. Dette gjør du under identitet. 

Last opp videoen du ønsker å bruke i dine annonser. Dette gjør du ved å trykke på legg til video.

Her har du muligheten til å skrive en tekst som fremmer ditt budskap. Hvis det er ønskelig kan du også legge til en nettsideadresse som henviser kunden til en relevant nettside. 

Til slutt må du sørge for at Facebook-pixelen er på. Hvis du ikke gjør dette vil det bli vanskeligere å nå personer som har vist mest interesse på annonsen din. Hvis du ikke har en pixel trenger du ikke å bry deg om dette punktet.

Før du trykker på bekreft bør du alltid gå gjennom hele kampanjen for å dobbeltsjekke at du ikke har noen feil i kampanjen. 

Trenger du hjelp med digital annonsering? Ikke nøl med å ta kontakt med oss!