Økojakten
Foto: Stig Marlon Weston
Hvordan få unge voksne i Oslo til å velge økologisk?
Utfordring
Løsning
@fridaamaliee Fant ut av dette i dag, så kanskje flere enn meg som ikke visste om det 🫶🏼 #økojakten #oslotips #oslo #wlw #skeiv ♬ Come First - Astrid S
En kampanje i 3 faser
Sommeren 2022 produserte vi en rekke videosnutter med Peder, skreddersydd for et betalt løp i tre faser på Facebook og Instagram. Videosnuttene ble laget med ulike formål:
Vekke kjennskap
Skape engasjement
Nedlasting av appen
Fakta
Økojakten er en app som viser økologiske tilbud og gratisvarer i Oslo under Økouka.
Resultater
10.000+
Nedlastinger av appen
(2000% økning!)
Kunde
Cultura Bank
Hvordan få en ung urban målgruppe til å velge økologisk? Hvordan øke kjennskapen til det økologiske tilbudet i Oslo, og få folk til å bruke det? Økojakten hadde hatt en liten men engasjert gruppe kjernebrukere i årevis. Er det å velge økologisk en nisje, eller finnes det et større publikum?
Hvorfor og hvem?
Økojakten hadde tidligere kun blitt profilert via Cultura Banksegne kanaler. Denne gangen skulle appen endelig få stå på egne ben. Vi begynte fra begynnelsen: med å definere mål og målgruppe. Med et overordnet “hvorfor” og en tydelig “hvem” i ryggsekken, jobbet vi frem en kanalstrategi. Neste stopp: Instagram!
Hallo Insta, jeg heter Peder!
På Instagram skulle vi skape en liten krok der man kan oppdage, nerde og støtte økologiske Oslo. Lavterskel og leken er vanskelige egenskaper å tilegne et produkt, så vi ga Økojakten et ansikt: møt Peder!
Trenger du hjelp med konsept- og ideutvikling, kanalstrategi, innholdsproduksjon eller prosjektledelse? Kom på en kaffe!
Så tok det av på Tiktok
@susutha Økojakt👍 jakten slutta på søndag så fort d;)
♬ so your running late - kasuga
@mankegard Løp og hent!!! Varer ut søndag 02. Okt #godtbrød #brød #nam #tips ♬ original sound - MankeGard
Da Økouka endelig var i gang, hadde vi allerede økt antall nedlastinger med x% fra tilsvarende periode i fjor. Så skjedde det som alle håper på - men som er vanskelig å planlegge for: Tre mikroinfluensere på Tiktok hev seg på Økojakten med eget innhold.
5
Bakerier tomme for
gratisvarer
100.000+
Visninger på Tiktok