Hele Norge kvakker!

Donald Duck & Co var i ferd med å gå inn i et merkeår. Ikke bare feiret figuren Donald Duck 90 år i 2024, men det var også 75 år siden det første norske Donald-bladet kom ut. Dette var begivenheter som var verdt å markere, men også gode muligheter til å engasjere leserne. Resultatet var et prosjekt som tok utgangspunkt i Donald-bladets solide plass i den norske folkesjela, samt det norske språket. Det er noe vi alle har til felles, men vi snakker også vår lokale, særegne variant med stolthet. 

Oppdragsgiver

Story House Egmont

Kulturmeglere

Anne Berentsen

Atli Bjarnason

Utfordring

Prosjektet stilte oss overfor en helt sentral problemstilling: Hvordan var det mulig å holde aktualiteten og engasjementet oppe gjennom hele jubileumsåret? 

Løsning

Gjennom jevnlige spesialutgaver i jubileumsåret ville Hele Norge kvakker fokusere på ulike norske dialekter. Målet var å skape et prosjekt som til enhver tid ville være artig for norske Donald-lesere som helhet, samtidig som hver utgave skulle bidra til engasjement i den aktuelle dialektens språkområde. Vi utarbeidet en lokalpressestrategi som gikk parallelt med utgivelsesplanen, og inviterte kjente ambassadører for de ulike dialektene med som samarbeidspartnere i prosjektet – for effektiv formidling og økt nyhetsverdi. 

Ønsker du å vite mer om dette prosjektet?

Anne Berentsen

Seniorrådgiver & Partner

anne.berentsen@kulturmeglerne.no

(+47) 995 24 438

Atli Bjarnason

Kommunikasjonsrådgiver

atli.bjarnason@kulturmeglerne.no

(+47) 978 96 803