Maria Arredondo
Maria Arredondo ble plutselig oppmerksom på at hennes låt «Burning» fra 2004 hadde oppnådd massive strømmetall i Kina. Våren 2024 ble det bekreftet at låten var spilt nesten en milliard ganger på kinesiske strømmetjenester. Det var tydelig at det fantes et marked for henne i et av verdens mest befolkede land, og en stor mengde entusiastiske fans.
Oppdragsgiver
Bald & Beautiful Productions AS
Kulturmeglere
Christian Dyresen
Atli Bjarnason
Utfordring
Hvordan tar man steget inn i et helt fremmed musikkmarked, på den andre siden av kloden? I en uforutsigbar og uavklart geopolitisk verden kan kultur noen ganger snakke språket man leter etter. At Kina og Norge fortsatt kan samarbeide om kultureksport, som åpner dører, knytter mennesker og historier sammen og skaper gode opplevelser, føles meningsfylt å arbeide med.
Løsning
Kulturmeglerne har bistått Maria i å bygge grunnlaget for en ny fase av karrieren i Kina, i form av strategisk PR-, partner- og SoMe-arbeid. Arbeidet har resultert i at hun i mai 2024 opptrer i Kina i regi av norske myndigheter, og under oppholdet vurderer mulige, interesserte samarbeidspartnere innenfor kinesisk musikkindustri og kulturliv, og legger planer for en konsertturné og nye musikalske produksjoner.
Fra å ikke ha en tilstedeværelse i kinesiske sosiale medier, er hun nå synlig på aktive plattformer med høyt engasjement fra lokale fans, og innhold som oppnår millioner av visninger i uken.
«Kulturens språk bygger bånd, formulerer følelser og etablerer relasjoner, spesielt i litt dystre tider. Å videreutvikle kulturens rolle, geopolitisk, er særdeles interessant å være en del av akkurat nå.»
— Christian Dyresen, seniorrådgiver
Resultater
Tilstedeværelse på sosiale medier i Kina
Mer enn 54 millioner avspillinger på kinesisk TikTok i mai 2024
Opptredener i Kina i samarbeid med norske myndigheter