Dokumentarfilmen Sau
Vi ble umiddelbart sjarmert av denne varme dokumentaren, av sauene og menneskene på familiegården i Nordland. Filmen har dessuten mye på hjertet, og det var tydelig at problemstillingene og bekymringene den tar opp ville oppleves nære og aktuelle for publikum over hele landet. Sau hadde potensial til å bli en del av den nasjonale samtalen, men vel så viktig var det å synliggjøre filmen der den ville resonnere sterkest – blant de små, men mange publikumsgruppene i distriktene.
Oppdragsgiver
FX Produksjoner
Kulturmeglere
Christian Dyresen
Atli Bjarnason
Utfordring
I et tøft kinomarked er det ikke selvsagt at små dokumentarfilmer får holde på oppmerksomheten og oppnå et bredt nedslagsfelt. I arbeidet med bleststrategi, sponsorkontakter og påvirkning av samfunnsdebatten var det avgjørende å sørge for at filmen traff tidsånden, og at kvalitetene som gjorde den aktuell, relevant og relaterbar kom tydelig til syne.
Løsning
Ved hjelp av en bleststrategi med kombinert fokus på partner- og pressearbeid jobbet vi med å plassere filmens problemstillinger i en aktuell kontekst via media og sponsorkontakter. Vi opprettet tidlig samarbeid med aktører som representerer brede interesser innenfor politikk og næringsliv, i tillegg til kommersielle partnere som var gode ambassadører for filmens budskap. Når filmen i tillegg er en særdeles «norsk» historie, fortalt på vakkert vis med sympatiske aktører på to og fire bein, ble arbeidet med den en takknemlig kamp om å vinne oppmerksomheten.
Resultater
Over 20 minutter i stolen hos Lindmo
Over 80 presseomtaler i lanseringsperioden i Norge
Booket til omtrent 150 kinoer over hele landet