«Opening-day preppers»
Allerede to uker inn i unntakstilstand ser vi hvor utrolig viktig kultur er for mennesker. Kultur er som løvetann, det kan vokse gjennom asfalt og betong. Beviset på dette er alt fra balkongkonserter, digitale quizer og museum, og teater på stream. Og ikke minst samholdet, optimismen og motet som blir løftet av dette. Derfor er det også utrolig viktig at du som tilbyder av kultur ikke forsvinner helt.
Den viktige kommunikasjonen
- Vær gjerne ekstra personlig i kommunikasjonen på
sosiale medier i denne perioden. Mange har det tøft nå, er ensomme og redde. Da
kan all kontakt bety noe ekstra.
- Grav frem de beste feelgood-historiene deres.
Enten du er en festival, en teatertrupp, et museum – alle har morsomme, varme
historier. Hjelp folk til å drømme seg litt vekk, og minn folk på at de skal få
oppleve fantastiske kulturøyeblikk igjen.
- Vær synlig på sosiale medier, men unngå å bruke
påtrengende salgsbudskap. De færreste er villig til å investere i opplevelser
de ikke vet om de får gjennomført.
- Når det er sagt – folk er villig til å støtte,
donere og hjelpe. Dugnadsånden er på topp, og de fleste ønsker å ha et godt
konserttilbud, en lokal kafé, teater og et godt kulturtilbud når dette er over.
Det å bidra til noe positivt kan også være oppløftende for oss mennesker i en
ellers hjelpesløs og usikker situasjon.
Hva kan du gjøre nå?
Det kommer en tid hvor ting normaliserer seg
igjen, og da er det ekstremt viktig å være klar for den nye, gamle hverdagen.
Her er noen ting du kan gjøre nå for å forberede deg på at verden våkner til
live igjen:
- Kan arrangementet utsettes? Mange konserter og
arrangementer er allerede blitt utsatt til senere på året. Faren med dette er
at det hoper seg opp mange kulturtilbud som slår hverandre i hjel.
- Bruk tiden du har nå til å lage innhold, tekster, budskap og kampanjer som du kan kjøre ut senere. Kanskje du har en idé du har hatt lyst til å gjennomføre lenge, men merker at tiden ikke strekker til?