30 mars 2020 av Kulturmeglerne
Som følge av koronaviruset er alle landets kinoer stengt og alle distributører som hadde filmer på kino taper nå store inntekter over natten. Den norske strømmetjenesten Nettkino oppfordrer derfor til en kronerulling for norsk film og lar all fortjeneste på billettinntekter gå uavkortet tilbake til filmbransjen. Til nå har over 45 686 sjekket ut tjenesten!
-Som en strømmetjeneste tett tilknyttet den norske filmbransjen er det naturlig å se hva vi kan bidra med, og Nettkino har derfor bestemt oss for å avstå fra egne inntekter så lenge kinoene er stengt, sier prosjektleder Elisabeth Sjaastad. Dugnadsånden er sterk, og det er tydelig at folk har lyst til å bidra. På litt over en uke har 45 688 unike personer besøkt nettkino.no. Nettkino selger nå langt flere billetter enn de de tidligere gjorde på en helt uke.
Kulturmeglerne bistår Nettkino
Kulturmeglerne har troen på Nettkino sin visjon om å samle den norske filmbransjen til en plattform som gagner distributører, filmskapere og publikum. I denne utfordrende tiden har vi derfor bistått strømmetjenesten med å synliggjøre dugnadskampanjen i både sosiale medier og nyhetsmediene. Vi har ansvar for utarbeidelse av strategi, pressekontakt, utførelse av digital markedsføringskampanje og innholdsproduksjon til sosiale medier og nettsiden.
Om Nettkino
Tjenesten satser på norske og nordiske filmer og ble utviklet av Kulturmeglernes tidligere daglige leder Svanhild Sørensen og Elisabeth O. Sjaastad. Ideen var å skape en plattform hvor publikum kunne se ferske kinofilmer rett etter en film er ferdig på kino, men før den havner på kommersielle strømmetjenester. På denne måten skulle man kunne forlenge filmens levetid på kino og holde den aktuell hos publikum.