Kulturmeglerne styrker mannskapet med Martin Øsmundset og satser offensivt i en koronarammet kinobransje. Øsmundset er velkjent for mange i norsk film- og kinobransje og har de siste årene levert fremragende resultater som kinosjef på Ås.
Film og kino er en viktig del av Kulturmeglernes kjernevirksomhet. Selskapet har vært involvert i lanseringen av en lang rekke norske filmer siden oppstarten i 1997 og har de senere år utviklet den uavhengige norske strømmetjenesten Nettkino.
I desember 2019 ansatte selskapet tidligere Odeon-direktør Ivar Halstvedt. Med ansettelsen av Martin Øsmundset styrkes satsingen på film- og kinobransjen ytterligere.
– Vi har hatt Martin i kikkerten en stund. Hans brennende engasjement for film og filmformidling kombinert med et strategisk hode og en skarp penn er beskrivelsen på en brilliant kulturmegler. Vi gleder oss til at gamle og nye kunder får nyte godt av hans kunnskap og vinnende vesen, sier daglig leder i Kulturmeglerne, Kjersti Vikør
Kulturmeglerne eies av Svanhild Sørensen og Anne Berentsen, har 7 ansatte og leverer konsulenttjenester innen hele kultursektoren.
– Jeg har kjent til Kulturmeglerne siden jeg jobbet med Hanne Liseth da hun var pressesjef for filmfestivalen i Haugesund i mitt første år som katalogredaktør der. Siden har jeg blitt kjent med flere dyktige kulturmeglere og latt meg imponere over kvaliteten på arbeidet de leverer. Et godt eksempel er den beundringsverdige jobben som er lagt ned for å skape et fellesskap rundt Børning-filmene i sosiale medier. Jeg kjenner Kulturmeglerne som en humørfylt gjeng med skarpe hoder, og det er selvfølgelig både motiverende og inspirerende å bli invitert inn i et sånt team, sier Martin Øsmundset.
Med hjerte for filmen
Øsmundset har master i film- og fjernsynsvitenskap fra Høgskolen i Innlandet og er tekstforfatter fra Westerdals. Film og filmformidling har stått hans hjerte nært og før han ble kinosjef på Ås har blant annet Bygdekinoen, Filmfestivalen i Haugesund og NATT & DAG fått nyte godt av hans lidenskapelige forhold til filmformatet.
– Jeg har hatt fem enormt lærerike år på Ås kinoteater. Det har vært en spennende reise å ta en liten kino fra rundt 5000 besøkende årlig til over 17000. Da jeg kom til Ås i 2015, var det turkart og barnehageutstilling i kinomonteren, popcornet ble solgt kaldt i Maarud-poser, setene i salen var førti år gamle og kinoen manglet en egen Facebook-side. Nå er kinomonteren og salen pusset opp, popcorn og baconsnacks selges varmt og kinoen har en nær og god dialog med publikum i sosiale medier. Det er selvsagt vemodig å forlate en kino og et publikum jeg har blitt så glad i, men i det siste har jeg kjent på et økende behov for nye utfordringer, så det føles riktig å ta fatt på et nytt kapittel nå, sier Øsmundset.