Hele Norge Kvakker!

Donald Duck & Co gikk inn i et viktig merkeår i 2024, da fylte Donald Duck 90 år, samtidig som det norske Donald-bladet markerte 75 år. Dette var milepæler som fortjente oppmerksomhet, og som ga gode muligheter til å engasjere leserne. Prosjektet tok utgangspunkt i Donald-bladets sterke posisjon i norsk kultur, og i språket som binder oss sammen. Alle kjenner Donald-universet, men vi uttrykker oss lokalt og personlig. Det ønsket vi å løfte frem i feiringen.

Oppdragsgiver:
Story House Egmont

Ansvarlig Kulturmegler:
Anne Berentsen
Atli Bjarnason

Oppgaven
Hvordan kunne vi holde interessen og engasjementet oppe gjennom hele jubileumsåret? For å lykkes måtte vi skape innhold som både vekket nostalgi og opplevdes relevant i dag. Vi trengte en strategi som bygget videre på Donald-bladets plass i norsk kultur, samtidig som den inviterte leserne til å ta aktiv del i feiringen. Dette ble utgangspunktet for et helårsløp med tiltak som kunne overraske, fornye og opprettholde oppmerksomheten.

Løsning
Gjennom jevnlige spesialutgaver i jubileumsåret skulle «Hele Norge Kvakker» løfte frem norske dialekter på en måte som underholdt og engasjerte. Målet var å skape en kampanje og et prosjekt som alltid opplevdes morsomt og relevant for leserne, samtidig som hver utgave fikk ekstra mye betydning i det aktuelle dialektområdet.

Vi utarbeidet en lokalpresse-strategi som gikk parallelt med utgivelsesplanen. Vi inviterte også profilerte ambassadører for de ulike dialektene med i prosjektet, for å formidle de aktuelle utgavene og skape enda større nyhetsverdi. Resultatet ble en morsom kampanje, som skapte engasjement og vekket nostalgien.

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?


Atli Bjarnason
Kommunikasjonsrådgiver

atli.bjarnason@kulturmeglerne.no

(+47) 978 96 803


Anne Berentsen
Seniorrådgiver / Partner

anne.berentsen@kulturmeglerne.no

(+47) 995 24 438

Forrige
Forrige

Dokumentarfilmen Sau

Neste
Neste

Witch Club Satan