Dokumentarfilmen Sau
Vi ble umiddelbart sjarmert av denne varme dokumentaren, av sauene og menneskene på familiegården i Nordland. Filmen har dessuten mye på hjertet, og det var tydelig at problemstillingene og bekymringene den tar opp ville oppleves nære og aktuelle for publikum over hele landet. Sau hadde potensial til å bli en del av den nasjonale samtalen, men vel så viktig var det å synliggjøre filmen der den ville resonnere sterkest – blant de små, men mange, publikumsgruppene i distriktene.
Oppdragsgiver:
FX Produksjoner
Ansvarlig Kulturmegler:
Christian Dyresen
Atli Bjarnason
Oppgaven
I et tøft kinomarked er det ikke en selvfølge at små dokumentarfilmer får oppmerksomheten de fortjener. I arbeidet med å skape oppmerksomhet gjennom strategi, sponsorkontakter og påvirkning av samfunnsdebatten, var det avgjørende å sørge for at filmen traff tidsånden, og at det som gjorde filmen aktuell, relevant og relaterbar kom tydelig frem.
Løsning
Ved å utvikle en tydelig bleststrategi med fokus på både partner- og pressearbeid, jobbet vi målrettet for å løfte filmens tematikk inn i en aktuell samfunnskontekst. Vi etablerte tidlig samarbeid med aktører som representerte brede interesser innen politikk og næringsliv, i tillegg til kommersielle partnere som kunne være gode ambassadører for filmens budskap. Filmen var i tillegg en sterk og gjenkjennelig norsk historie, fortalt med varme og nærhet. Det gjorde arbeidet vårt både meningsfullt og effektivt, og vi oppnådde god oppmerksomhet i relevante kanaler.
Resultater
20 minutters innslag på Lindmo
Over 80 presseomtaler
Booket til 150 kinoer
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?
Christian Dyresen
Kommersiell leder / Partner
christian.dyresen@kulturmeglerne.no
(+ 47) 950 71 065
Atli Bjarnason
Kommunikasjonsrådgiver
atli.bjarnason@kulturmeglerne.no
(+47) 978 96 803

