Maria Arredondo
Maria Arredondo ble plutselig oppmerksom på at hennes låt «Burning» fra 2004 hadde oppnådd massive strømmetall i Kina. Våren 2024 var låten spilt av nesten én milliard ganger på kinesiske strømmetjenester. Det var tydelig at det fantes et marked for henne i et av verdens mest befolkede land, og en stor mengde entusiastiske fans.
Oppdragsgiver:
Bald & Beautiful Productions AS
Ansvarlige Kulturmeglere:
Christian Dyresen
Atli Bjarnason
Oppgaven
Hvordan tar man steget inn i et helt fremmed musikkmarked, på den andre siden av kloden? I en uforutsigbar og uavklart geopolitisk verden kan kultur noen ganger snakke språket man leter etter. Samarbeid om kultureksport kan åpne dører, knytte mennesker og historier sammen, og skape gode opplevelser.
“Kultur skaper fellesskap, gir språk til følelsene våre og bygger relasjoner, kanskje særlig i krevende tider. Å få være med på å utvikle kulturens plass og betydning i verden akkurat nå, er både viktig og veldig spennende.”
Løsning
Kulturmeglerne har bistått Maria i å bygge grunnlaget for en ny fase av karrieren i Kina, i form av strategisk PR-, partner- og SoMe-arbeid. Arbeidet resulterte i at hun i mai 2024 hadde en konsert i Kina, i regi av norske myndigheter. Under oppholdet ble det vurdert mulige interesserte samarbeidspartnere innenfor kinesisk musikkindustri og kulturliv, og lagt planer for en konsertturné og nye musikalske produksjoner.
Fra å ikke ha en tilstedeværelse i kinesiske sosiale medier, er hun nå synlig på aktive plattformer med høyt engasjement fra lokale fans, og innhold som oppnår millioner av visninger i uken.
Resultater
Betydelig tilstedeværelse på sosiale medier i Kina
Mer enn 54 millioner avspillinger på kinesisk TikTok i mai 2024
Opptredener og konserter i Kina, i samarbeid med norske myndigheter
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

