Spermageddon

Kontrovers som publisitet i 2025 - Hvordan jobbet vi med presselansering av årets mest kontroversielle norske film?

Da Kulturmeglerne fikk oppdraget med å bistå SF Studios Norge med presse- og strategiarbeid, ble det tidlig klart at det lå et mulighetsrom i dennunike animasjonsfilmen om sædcellers farefulle reise fra pung til livmor.

Tommy Wirkola og Rasmus Sivertsens film hadde i god tid før norsk premiere fått både lovord og kritikk på animasjonsfestival, og da filmens første teaser ble sluppet før jul, fylte kommentarfeltene seg opp av skeptiske foreldre og moralpoliti.

 For de fleste filmer ville en slik mottakelse være det reneste mareritt. For Spermageddon, som hadde ungdom som kjernemålgruppe, var det helt ypperlig.

Oppdragsgiver:
SF Studios Norge

Ansvarlig Kulturmegler:
Peder Ebbesen Pold

Oppgaven
Fra start visste vi og vår oppdragsgiver at filmen var mer sexpositiv og hjertevarm enn de kritiske røstene fryktet – de hadde tross alt bare sett noen klipp. Vi visste også at Medietilsynet hadde gjort en svært grundig vurdering av aldersgrensen på 12 år. Spermageddon var en grov, morsom og sjarmerende animasjonskomedie om sex og prevensjon, som hadde alt på det rene!

Fra start var strategien derfor å være tydelige på hva Spermageddon var, og ikke var. Sammen med oppdragsgiver briefet vi kinoene om hvordan de kunne håndtere reaksjoner på filmen og besluttet å merke plakatene tydelig med advarsler, for å få frem et av de viktigste budskapene: Dette er ikke en barnefilm. Vi gjorde målrettet pressearbeid mot plattformer som ungdom og unge voksne oppsøker.

Løsning
Samtidig nyttegjorde vi oss av kritikken filmen fikk før noen hadde sett den: I takt med markedskampanjens utrulling, dukket det opp flere kronikker og reaksjoner rettet mot aldersgrensen. En periode var Spermageddon de moralkonservatives folkefiende nr. 1, og Medietilsynet og SF fikk flere klager. Riksmediene plukket opp støyen, og en underskriftskampanje fikk flere tusen signaturer.

Vi hadde forberedt oss godt. Filmskaperne hilste debatten velkommen, og sto klare med gode tilsvar. Spermageddon ble gjenstand for store reportasjer på Dagsrevyen, regissør Rasmus Sivertsen stilte i Dagsnytt18, og det ble oppslag i bortimot alle riksdekkende medier.

Meningsbærere og politikere som Torbjørn Røe Isaksen, Trine Skei Grande, sexologer og kommentatorer i norske aviser hev seg på debatten. Trykket fortsatte helt opp til premiere, og i åpningshelgen var Spermageddon Norges mest sette film.

Gjennom en strategi for det vi kan kalle forutsett krisekommunikasjon, hvor vi omfavnet konflikten fremfor å belage oss på gladsaker, ble Spermageddon en film som publikum måtte få med seg. Og de som var skeptiske, ble nysgjerrige av mediestormen.

Resultater

Innslag i Dagsnytt 18 på NRK

Oppslag i nesten alle riksdekkende medier

Norges mest sette kinofilm i åpningshelgen

 

 Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

 


Peder Ebbesen Pold
Kommunikasjonsrådgiver

peder.ebbesen@kulturmeglerne.no

(+47) 476 68 040

Forrige
Forrige

Reisen mot Nord

Neste
Neste

Maria Arredondo