Reisen mot Nord
I filmen Reisen mot nord reiser Gerda langt av gårde, gjennom magiske vinterlandskap i Norden, for å redde vennen Kai fra den onde Snødronningen. En vakker historie om mot og vennskap, inspirert av H.C. Andersens klassiske eventyr – vist for publikum i hele Norden.
Oppdragsgiver:
Pictoryland AS
Ansvarlig Kulturmegler:
Jorunn Gunnes
Oppgaven
Hvordan samordne markedsføring og lansering av en film over flere land? Filmen Reisen mot Nord skulle lanseres på omtrent samtidig i Norge, Sverige og Danmark og Kulturmeglerne ble forespurt om å lede og koordinere PR-strategi og håndtering av filmen i Norden.
Løsning
Samarbeidet har vært styrt gjennom løpende dialog og ukentlige møter med distributører, markedsressurser og representanter fra filmproduksjonen i Norge, Sverige og Danmark, PictoryLand som ansvarlig for internasjonal distribusjon, og produksjonens content-produsenter i Budapest. Møtene har hatt fast agenda med oppdatering og koordinering av viktige datoer og leveransefrister, avklaring av behov i de ulike landene og fordeling av ansvar for oppfølging.
Prosjektet har inkludert koordinering for lansering av filmmusikk, produksjon og publisering av musikkvideo, innholds- og markedsføringsstrategi for sosiale medier, lansering av bok i samarbeid med filmen, presentasjon av filmen med egne elementer i Fortnite, samt pressearbeid, førlanseringer og premierearrangementer.
Resultater
4 innslag
i NRK Dagsrevyen
543 presseomtaler
528 000 kinobesøk
Strømmet i 38 millioner timer på Netflix første uke
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

