Kampen om Narvik

Vi ønsker alltid å følge filmene vi jobber med over tid, gjerne helt fra beslutningen om innspilling tas. Med Kampen om Narvik fikk vi nettopp det, og litt til. Tre utsettelser av premieredatoen gjorde at vi kunne jobbe med presselanseringen gjennom flere år, noe som ga oss både verdifull innsikt om filmen og et godt grunnlag for å bygge opp forventning og interesse.

Oppdragsgiver:
Nordisk Film

Ansvarlig Kulturmegler:
Anne Berentsen

Oppgaven
En av utfordringene var å håndtere konsekvensene av de gjentatte utsettelsene. Vi merket en viss uro for at publikum kunne bli usikre eller miste oversikten. Det ble blant annet tydelig da Google-søket «Har Kampen om Narvik vært på kino?» begynte å dukke opp hyppigere.

Samtidig fulgte vi nøye med på hvordan andre større produksjoner håndterte lignende situasjoner. Et eksempel var lanseringen av «Avatar: The Way of Water», som også hadde opplevd mange utsettelser. Dette ga oss nyttige referanser i arbeidet med vår egen strategi og presselansering.

Løsning
I tett dialog med produsenter og regissør jobbet vi målrettet med å finjustere både budskap og språk. Vi måtte avklare hvordan filmen skulle omtales, og ikke minst hvem vi skulle snakke til. Dette er grunnleggende øvelser i enhver lansering, men de blir ikke alltid gitt nok tid eller involvering. I dette prosjektet startet vi arbeidet allerede før innspillingen var i gang, noe som ga oss et godt utgangspunkt for resten av lanseringsløpet.

Resultater

4 innslag
i NRK Dagsrevyen

543 presseomtaler

528 000 kinobesøk

Strømmet i 38 millioner timer på Netflix første uke

 

 Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

 


Anne Berentsen
Seniorrådgiver / Partner

anne.berentsen@kulturmeglerne.no

(+47) 995 24 438

Forrige
Forrige

Witch Club Satan

Neste
Neste

Verdens verste menneske