Kampen om Narvik
Vi ønsker alltid å følge filmene vi jobber med over tid, gjerne helt fra beslutningen om innspilling tas. Med Kampen om Narvik fikk vi nettopp det, og litt til. Tre utsettelser av premieredatoen gjorde at vi kunne jobbe med presselanseringen gjennom flere år, noe som ga oss både verdifull innsikt om filmen og et godt grunnlag for å bygge opp forventning og interesse.
Oppdragsgiver:
Nordisk Film
Ansvarlig Kulturmegler:
Anne Berentsen
Oppgaven
En av utfordringene var å håndtere konsekvensene av de gjentatte utsettelsene. Vi merket en viss uro for at publikum kunne bli usikre eller miste oversikten. Det ble blant annet tydelig da Google-søket «Har Kampen om Narvik vært på kino?» begynte å dukke opp hyppigere.
Samtidig fulgte vi nøye med på hvordan andre større produksjoner håndterte lignende situasjoner. Et eksempel var lanseringen av «Avatar: The Way of Water», som også hadde opplevd mange utsettelser. Dette ga oss nyttige referanser i arbeidet med vår egen strategi og presselansering.
Løsning
I tett dialog med produsenter og regissør jobbet vi målrettet med å finjustere både budskap og språk. Vi måtte avklare hvordan filmen skulle omtales, og ikke minst hvem vi skulle snakke til. Dette er grunnleggende øvelser i enhver lansering, men de blir ikke alltid gitt nok tid eller involvering. I dette prosjektet startet vi arbeidet allerede før innspillingen var i gang, noe som ga oss et godt utgangspunkt for resten av lanseringsløpet.
Resultater
4 innslag
i NRK Dagsrevyen
543 presseomtaler
528 000 kinobesøk
Strømmet i 38 millioner timer på Netflix første uke
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

