Verdens verste menneske
Noen ganger når man ser en film vet man umiddelbart at dette kommer til å bli stort. Slik var det med Verdens Verste menneske. Nytt talent møter internasjonalt anerkjent filmskaper, et strålende manus og engasjerte produsenter. Sammen hadde de en felles visjon om at det lokale og spesifikke i en fortelling fra lille Oslo er godt nok for hele verden.
Oppdragsgiver:
SF Studios
Ansvarlig Kulturmegler:
Anne Berentsen
Oppgaven
Joachim Trier var på dette tidspunktet en internasjonalt anerkjent og priset regissør, og bekymringen lå i at når han først hadde oppnådd dette, var publikumet i Norge vanskelig å nå. Hvordan kunne vi sørge for at “Verdens verste menneske” ble en publikumssuksess, også her hjemme?
“Det står ofte mye på spill for oppdragsgiverne våre, og det å få bidra med innsikt og erfaring sammen med noen av de beste folka i bransjen, er utrolig motiverende. Når vi lykkes sammen, er det noe av det fineste med jobben.”
Løsning
I tett dialog med produsenter og regissør jobbet vi med å finjustere budskap og språk. Hvordan skulle filmen omtales og snakkes om? Hvem skulle vi snakke til? Når slikt kommunikasjonsarbeid utføres i forbindelse med filmlansering er det viktig å etablere gode dialoger og diskusjoner med alle involverte, og ta alle meninger på alvor. Her startet vi arbeidet før filmen var i innspilling.
Resultater
9 innslag i NRK Dagsrevyen
900
presseomtaler
260 000
kinobesøk i Norge
Oscar-nominasjon og pris for beste skuespiller i Cannes i 2021
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

