Økojakten

Hvordan få en ung urban målgruppe til å velge økologisk? Hvordan øke kjennskapen til det økologiske tilbudet i Oslo, og få folk til å bruke det? Økojakten hadde hatt en liten, men engasjert gruppe kjernebrukere i årevis. Er det å velge økologisk en nisje, eller finnes det et større publikum?

Oppdragsgiver:
Cultura Bank

Ansvarlig Kulturmegler:
Kathrine Winnem

Oppgaven
Økojakten hadde tidligere kun blitt profilert via Cultura Banks egne kanaler. Denne gangen skulle appen endelig få stå på egne ben. Vi begynte fra begynnelsen, med å definere mål og målgruppe. Med et overordnet “hvorfor” og en tydelig “hvem” i ryggsekken, jobbet vi frem en kanalstrategi. Neste stopp: Instagram!

Løsning

Hallo Insta, jeg heter Peder!

På Instagram skulle vi skape en liten krok der man kan oppdage, nerde og støtte økologiske Oslo. Lavterskel og leken er vanskelige egenskaper å tilegne et produkt, så vi ga Økojakten et ansikt: møt Peder!

En kampanje i 3 deler

Sommeren 2022 produserte vi en rekke videosnutter med Peder, skreddersydd for et betalt løp i tre faser på Facebook og Instagram. Videosnuttene ble laget med ulike formål: 

  1. Vekke kjennskap

  2. Skape engasjement 

  3. Nedlasting av appen

Så tok det av på Tiktok
Da Økouka endelig var i gang, hadde vi allerede økt antall nedlastinger fra tilsvarende periode i fjor. Så skjedde det som alle håper på, men som er vanskelig å planlegge for: Tre mikroinfluensere på Tiktok hev seg på Økojakten med eget innhold. Og deretter tok det helt av.


Resultater

10.000+ nedlastinger av appen
(en økning på 2000%)

5


Bakerier gikk tomme for gratisvarer

100.000+ visninger på TikTok

 

Vil du vite mer om hvordan vi har jobbet med dette prosjektet?

 



Kathrine Winnem
Fagsjef digital markedsføring

kathrine.winnem@kulturmeglerne.no

(+47) 482 87 294

Forrige
Forrige

Verdens verste menneske