Hva vi gjør 

Veien til fullsatt hus er kreativ og strategisk. Det våre kunder har til felles, er at hver av dem stort sett er unike. Derfor er skreddersøm en viktig del av alt vi leverer. Vi har ryggen din, enten du trenger gode råd eller full markedsavdeling.

Våre fagfelt har utviklet seg i takt med behovene til det brede kulturlivet, og i dag består vi av eksperter på film & kino, konsept- og destinasjon, PR og sosiale medier.

  • Et av våre spesialfelt er å skape interesse og oppmerksomhet gjennom pressearbeid. Med over 20 års erfaring i kulturbransjen vet vi hva pressen er opptatt av, hva som kjennetegner en god sak og hvilket publikum som er mest mottakelig til ditt budskap. Vårt omfattende kontaktnett i pressen inkluderer alt fra riksdekkende redaksjoner til lokale kulturjournalister. Flere av våre medarbeidere har også allsidig journalistisk erfaring og har lang erfaring med pressetjenester.

    Vi bistår med alt fra mediestrategi, pressemeldinger, pressekontakt, pressekoordinering og presseeventer, rådgivning og medietrening. Kulturmeglerne tilbyr også kurs og foredrag med tips til hvordan du selv kan nå pressen med dine saker.

  • Trenger du hjelp med dine sosiale kanaler? Vi har jobbet med betalt og organisk strategi, innholdsproduksjon og annonsering siden Facebook kom til Norge. På den tiden har landskapet endret seg drastisk.

    Det er mer innhold ute i kanalene, enn det er mennesker å vise det til. Og når bedriftskontoer flest bruker altfor mye tid på å prate om seg selv, ja da er det ikke rart man mister rekkevidde og engasjement.

    Vi hjelper deg å lage innhold som er genuint deg, tilpasset de du prater med der de er. Enten du trenger en hjelpende hånd, en sparringspartner, et strategisk overblikk eller en A-til-Å sosiale medier-kaptein.

  • Trenger du et inspirerende og kunnskapsrikt foredrag fra en person med massevis av konkrete og godt dokumenterte eksempler fra kulturbransjen? Hva med et kurs eller en workshop i noe som dere aldri helt har fått dreisen på å ordne selv? Eller trenger dere å fornye bedriften i en stadig økende digital hverdag?

    Innenfor alle våre tjenesteområder sitter vi på spisskompetanse som vi elsker å formidle og dele med våre kunder. Enten du ønsker et helt konkret kurs og opplæring innenfor et lite område, eller om det er en flertrinns workshop over lang tid, bidrar vi gjerne.

  • Gode bilder er en naturlig del av kommunikasjonsarbeidet. Bilder kan anvendes til pressebruk, i sosiale medier og i eksterne kanaler.

    Vi tilbyr skreddersydde løsninger for en rekke behov, inkludert arrangementer, portrettfotografering, produktbilder og dokumentarisk foto. Fra start til slutt tar vi ansvar for alle trinnene i prosessen - fra fotografering til etterbehandling - for å sikre at du får et resultat av ypperste kvalitet.

  • Kulturmeglerne har alltid vært lidenskapelig opptatt av film og kino. I tillegg til å kunne tilby markedsføringstjenester rundt nye og eksisterende filmer, har vi også et unikt innblikk i hva som får en kino til å tikke og gå i form av Ivar Halstvedt. Han har over 30 års erfaring som toppleder og utvikler av kinoer og kinokjeder i inn- og utland, og har også bakgrunn som byråkrat, bystyrepolitiker og rådgiver i kinoorganisasjonen Film & Kino.

    Ivar sitter på ledende kompetanse innen oppføring av nye kinobygg og ombygging av eksisterende kinobygg, og kan blant annet skilte med ledende bestiller-kompetanse innen teknisk kravspesifikasjon, driftsøkonomi, investeringsbehov, bemanning, lokalisering og konfigurasjon av nye og eksisterende kinoanlegg. Ivar er sterkt involvert i prosjekterings- og byggeprosesser, og kan tilby detaljert utredning av markedsanalyser og dokumentasjon for beslutningsgrunnlag for politiske prosesser og eiere. Ivar står også bak boken «Etablering av moderne kinosentre» i regi av Film & Kino.

    I tillegg kan Ivar bistå med strategisk rådgivning, lederutvikling, teamsammensetning og HR-bistand.

  • Kulturmeglerne har lenge bistått kunder i konseptutvikling som et naturlig ledd i det strategiske arbeidet med presse og kommunikasjon.

    Konsept- og destinasjonsutvikling kan handle om å styrke merkevaren til en kulturdestinasjon ved å utvikle en ønsket identitet, basert på naturgitte forutsetninger eller historiefortelling. Ved å kombinere kreativitet og gjennomslagskraft bistår vi nå små og store destinasjoner med å utvikle sine konsepter til å nå de ønskede målgruppene. Én vei til å styrke stedsidentitet og nå ut til nye målgrupper kan være å utvikle nye og alternative kulturarenaer.

  • Etter å ha jobbet med kunder innenfor og utenfor kulturbransjen i over 20 år, har vi ofte sett at det er mye å hente på å effektivisere ledelse og organisere konkrete prosjekter. Vi leverer derfor ofte slik prosjektledelse til våre kunder: Enten det gjelder enkeltarrangementer – eller om det er større prosjekter med en lengre horisont.

    Vi har bred kompetanse og erfaring på ledelse av prosjekter, både innenfor film, kino, konserter, teater, events, festival og kulturbransjen forøvrig – i tillegg til enkelte andre typer kunder innenfor et litt mer utvidet kulturbegrep.

  • Gjennom over 20 år har Kulturmeglerne opparbeidet seg et unikt nettverk i hele kulturbransjen. Vi har jobbet innenfor alle sjangre av kultur, både smalt og bredt, og i privat og offentlig sektor.

    Vi har bistått i rekrutteringsprosesser for å finne kandidater til lederstillinger innen kultursektoren. Vi bistår gjerne som strategiske rådgivere, eller holder i hele prosessen fra å finne og kontakte potensielle kandidater, til å gjennomføre intervjuprosessen i sin helhet.

Forvirret?

Ta kontakt for en uforpliktende prat for å kartlegge hvordan vi kan hjelpe deg, og skreddersy en løsning for deg og ditt prosjekt.